سایتی که ما می سازیم، باید درونش چیزی برای ارائه به بازدید کنندگان داشته باشد. ما به این چیز یا چیزها محتوا میگوییم. حالا این محتوا می تواند شامل متن، عکس، ویدیو، صوت و تصاویر متحرک باشد. به هر حال آن چیزی که افراد را ترغیب می کند که از سایت ما بازدید کنند، همین محتوا است که با عنوان محتوای سایت شناخته می شود.
محتوا چیست؟
هر محتوایی اعم ازمتن، تصویر،فیلم ،صوت و… که به منظور انتقال مفاهیم در یک سایت قرار می گیرد و یا به اصطلاح علمی آپلود می شود محتوا نام دارد فرایندی که به تولید این محتوا می انجامد تولید محتوا می گویند. تولید محتوایی که مرتبط با اهداف سایت بوده و از نظر مخاطب ارزش مطالعه را داشته باشد مهمترین هدف یک سایت است.
این محتوا را ما باید درون سایت خود متنشر کنیم. یا اگر یک سایت بزرگ را مدیریت می کنیم، تولید محتوا را باید یک گروه انجام دهند که این کار بسیار مشکل و طاقت فرساست. حالا یا به صورت گردآوری شده از منابع مختلف است، یا اینکه کلاً از صفر تولید شده است. به این کار هم تولید محتوای سایت گفته می شود.
هر سایتی بخش ها مختلفی برای ارائه محتوای خود دارد. بیشتر سایت ها برگه های تعریف خود و خدماتشان را دارند و اکثرا وبلاگی برای ارائه مطالب مرتبط و اخبار و اطلاعات آموزشی مربوط به فعالیت خود را دارند. این بخش می توانید از طریق ترجمه مقالات و اخبار بین المللی در مورد محصول، خدمات و یا فعالیت سایت ها پر شود که از بابت منحصر به فرد بودن و کیفیت سئو نیز به دلیل کپی نبودن از طرف گوگل تایید می شود. اگر بخش وبلاگ به روز شود، میتوانید بازدید کنندگان جدیدی را به سمت خود جذب کند. در غیر این صورت رفته رفته محتواهایی هم که تا به الان منتشر شده قدیمی میشود و عملاً سایت میّت میگردد.
گوگل در سال ۲۰۱۱ الگوریتم پاندا را منتشر کرد تا آنالیزور محتوا (Content) باشد ، یعنی هدف اصلی الگوریتم پاندا ، این است که سایت ها را با محتواهایشان بسنجد ، هر چه محتوا بهتر ، رتبه بیشتر . از آنجا که همه سایتها میخ واهند در گوگل رتبه خوبی داشته باشند و در صفحات اول کلمات کلیدی مورد نظرشان دیده شوند، محتوای بهینه و با کیفیت که با الگوریتم گوگل همخوان باشد می تواند در ارتقای رتبه سایت بسیار تاثیر گذار باشد.
به جز ارتقای سایت در گوگل، انتخاب محتوای درست می تواند در برندینگ یک شرکت و همین طور جذب مخاطب و شناخت خدمات شرکت ها بسیار مفید باشد.
محتوا را باید برای جلب نظر کاربر تولید کنید نه موتورهای جستجو. یادمان باشد که ما به عنوان یک مدیرسایت نهایتا به دنبال جذب کاربران و ایجاد رضایتمندی در آنها هستیم. بنابراین اگر کاربر از سایت ما راضی باشد به موفقیت رسیده ایم و حتی اگر بتوانیم با ایجاد محتوا برای موتورهای جستجو افراد را به سمت سایت خودمان هدایت کنیم نمی توانیم آنها را در ساتی خودمان حفظ کنیم.
هیچ موفقیتی در کوتاه مدت و بدون زحمت بدست نمی آید، برای اینکه موفق شویم، باید زحمت بکشیم. چیزهایی که به آسانی بدست می آیند ارزش زیادی ندارند. برای هر موفقیتی باید زحمت کشید و صبر کرد. کپی کردن محتوا از سایت های دیگر علاوه بر مشکلاتی که از نظر اخلاقی و شرعی دارد، کمکی به پیشرفت ما نخواهد کرد.
برای اینکه تولید محتوای ما به بهبود رتبه سایت و جذب مخاطب کمک کند باید به صورت مرتب و منظم در قالب هدف و استراتژی طراحی شده ما انجام گیرد.