قالب وردپرس

۶ ترفند برای بازریابی موفقیت آمیز یک کمپین تامین مالی جمعی

برگزاری کنفرانس ملی رشد فراگیر (رشد توام با اشتغال، چالشها و راهکارها) در ایران
مهر ۲۶, ۱۳۹۵
پنجمین همایش سالانه مدیریت و برند سازی
مهر ۳۰, ۱۳۹۵

موضوع اصلی پول می باشد. هنگامی که میخواهد تولید محصول جدیدی را آغاز نمایید، نیاز به جمع آوری پول به منظور خاصی دارید، در جستجوی فرصت هایی برای رشد و توسعه کسب و کار نوپای خود و یا ساخت برند خود می باشید، تامین مالی جمعی  روش های بدیعی را به منظور جلب سرمایه سرمایه گذاران غیر سنتی در اختیار شما قرار می دهد.

تامین مالی جمعی امکان رسیدن به منافع مشترک گسترده تر و متنوع تری را نسبت به بسیاری از روش های معمول جمع آوری سرمایه میسر می سازد. در تامین مالی جمعی مشارکت در سرمایه گذاری در تمامی سطوح  خرد و کلان آن مورد توجه قرار میگرد. و به شما این امکان داده می شود که بتوانید برای خود و سرمایه گذاران خود دست به اقدامات نو و مهمی بزنید. به سادگی می توان ابراز داشت که بررسی جنبه های بازاریابی تامین مالی جمعی امری شایان توجه می باشد.

(تامین مالی جمعی اقدامی می باشد به منظور تامین مالی یک پروژه از طریق جذب سرمایه از گروه های مختلف سرمایه گذاران)

۶ اصل بازاریابی

در اینجا به شش اصل اساسی بازاریابی می پردازیم که پیش از آغاز فعالیت های خود به منظور تامین مالی جمعی باید در ذهن داشته باشید.

 

  1. در نظر گرفتن هر دوسوی قضیه: تامین مالی جمعی بطور کلی در ارتباط با جذب بازخوردهای افراد از کمپین می باشد، یعنی رابطه ی میان پیام یک کمپین تبلیغاتی و احساسی که این پیام می تواند در افراد ایجاد کند. هراندازه هم که کمپین شما حرفه ای به نظر برسد، تلاش های بازیابی شما نباید منجر به ایجاد تصویری مضحک، احساسی، و یا غیر رسمی از شرکت شود. از طرفی اگر پیام شما تصویری کامل و بی نقص از شرکت ارائه دهد ممکن است این پرسش در ذهن مخاطبان ایجاد شود که چرا چنین شرکتی نیازمند تامین مالی جمعی است.
  2. ارزشمند جلوه دادن آن: هدف یک کمپین باید در حکم امری ویژه و منحصر بفرد ادراک شود. بدین منظور کمپین شما باید بتواند عنصر نوآوری، احتیاج، و کمبود را در هر بازاری به تصویر بکشد. کمبود موجب افزایش تقاضا برای هر کالایی می شود، بنابراین باید معادلی برای مشارکت وجود داشته باشد. مثلا یک تی شرت برای کمک به تامین بودجه راه اندازی یک خیریه، یا مشارکت سهامی در یک کسب و کار نوپا، و یا حتی مدل اولیه یک محصول (اگر این محصول یک وسیله الکترونیک باشد). با این حال، ایجاد روابط متقابل بازاریابی باید ورای استفاده از ادبیاتی متقاعد کننده از طریق خلق کیفیتی انجام بپذیرد که قابل لمس باشد.
  3. ایجاد یک روند مستمر: مشخص ساختن تاریخ پایان فعالیت های کمپین ضروری است. یعنی زمانی که در آن روند تأمین بودجه متوقف می شود. بنابراین، چندین روند یکی پس از دیگری روی می دهند.
  • احتیاج به تقویمی برای برنامه ریزی استراتژی های خود به منظور انجام و پیاده سازی اقدامات خود دارید.
  • در زمان پیش از راه اندازی کمپین، وظیفه ی گرداننده آن است که تا حد امکان در مردم نسبت به مشارکت در کمپین ایجاد علاقه نماید. که این امر نیز اغلب از طریق گردآوری فهرستی از پست های الکترونیک و ارسال ایمیل به کاربران انجام می پذیرد.
  • و در پایان اینکه برنامه زمانی تأمین بودجه در یک رویداد بازایابی ویژه آغاز می گردد.
  1. روایتی از برنامه های خود بنویسید: تمامی افراد درگیر برنامه بازاریابی باید از دستور العمل واحدی پیروی نمایند. آن ها باید بدانند که از کجا شروع کنند، هدف شما از اجرای این کمپین چه می باشد و چگونه می خواهید به این هدف برسید. روایت شما باید شامل توضیح دلیل شما برای دنبال کردن شیوه تامین مالی جمعی در قیاس با سایر استراتژی های سرمایه گذاری باشد و اینکه چگونه این روش تامین مالی می تواند مفید باشد.

مسئله ی مهم دیگر مربوط به نوشتن تبلیغات می باشد. یعنی آنکه، اعضای تیم شما باید با همکاری و همفکری یکدیگر آنقدر به تکرار و بازتولید محتوای تبلیغاتی بپردازند که درنهایت این پیام به یک عبارت کاهش یابد که ارزش استفاده بعنوان شعار تبلیغتی کمپین را داشته باشد. سپس باید تمامی طرفین قادر باشند که بطور خلاصه از چهار تا پنج منظر متفاوت در این خصوص به بحث و گفتگو بپردازند.

  1. ایجاد یک کمپین با ابعاد متعدد: تبلیغات محتوی دارای اهمیت می باشند. این تبلیغات همچنین باید بتوانند افراد را به سرمایه گذاری متقاعد و ترغیب نمایند. این تبلیغات باید همراه با ارائه مدراک و شواهد و باور کردنی و معتبر باشند. از این امر اطمینان حاصل نمایید که کمپین شما اطلاعات و داده ها و نمودارهایی هایی را در ارتباط با هزینه ها و چشم هاندازهای مورد انتظار شماست در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد. همچنین می خواهید که کمپین شما رسانه ای شود و در بسیاری از شبکه ها پخش شود. بدین منظور کمپین باید حاوی عناصر بصری پویایی باشد مثلا تصویر افرادی که در حال استفاده از محصولات می باشند، شرح کلی وظایف و تعهدات از طریق ترسیم اصول و قواعد اساسی آنها، منعکس کردن نظرات مثبت کاربران و دیگر موارد. در نهایت آنکه تصاویر سرگرم کننده و آموزشی در خصوص تولید پیش نمونه های محصولات، مشارکت کاربران، و نظرات تحلیل گران و مفسران همگی می توانند در رسانه ای کردن کمپین تبلیغاتی شما موثر باشند.
  2. ارتقای تصویر برند خود: باید شاهدی برای فعالیت های مثبت خود در گذشته و دلیلی برای استمرار فعلیت شرکت خود ارائه دهید. یعنی آنکه، استرتژی اولیه شما باید شامل توسعه و بهسازی بازاریابی رسانه ای شما در زمان کنونی باشد. می توانید وب سایت خود را برای پشتیبانی از زبان های گوناگون و نمایش جلوه های کمپین خود به روز رسانی کنید. بروشورها، لوگوها، کارتهای تجاری، و سایر موارد جانبی همگی باید نشان دهنده ی رشد و توسعه کمپین شما باشد و تصویر و احساس یک برند معتبر را از شما ایجاد نماید.

اینک زمان مناسبی است برای اینکه در مورد رسانه های اجتماعی جدی تر بیاندیشیم و بررسی نماییم که کدام یک از شبکه های اجتماعی با استراتژی شما سازگارتر می باشد. تنها با انجام تحقیقات آماری می توانید دریابید که هر یک از این شبکه ها همانند فیس بوک، لینکدین، تیوتر، و سایر شبکه ها کدام دسته از مخاطبان را در خود جای داده اند. سایر تحقیقات موشکافانه می توانند شما را یافتن بهترین شبکه ها برای مشاوره های بازاریابی، سرمایه گذاران بازار املاک، و بازارهای ویژه برای سایر زمینه ها یاری رساند. همچنین وبلاگ نویسان و سایر تاثیرگذاران در دنیای رسانه ها می توانند نقش بسیار با اهمیتی در تبلیغ کالاها و خدمات عرضه شده توسط شرکت شما داشته باشند.