۱۰ نکته برای تبدیل ایده شما به واقعیت
اکثر استارتاپ ها بدون تزریق سرمایه از طرف سرمایه گذاران خطر پذیر یا سرمایه گذاران فرشته آغاز شده اند. تعداد حقیقی آن قابل ملاحظه است: سرمایه گذاران خطر پذیر تنها ۰.۰۵ درصد از هزینه راه اندازی ها را تقبل می کنند و سرمایه گذاران فرشته مسئول ۰.۹۱ درصد از تامین مالی هستند. لحظه ای درباره ی این درصد ها در خصوص حدود ماهانه۵۴۳.۰۰۰ تجارت راه اندازی شده در ایالت متحده آمریکا فکر کنید.
با شانس کمی که در خصوص دریافت کمک مالی وجود دارد٬ اگر درباره ی محقق ساختن ایده تان مصمم هستید٬ احتمالا باید دست در جیب خود کرده و با هزینه ی خود٬ کارتان را راه اندازی کنید. این کار آسان نیست اما می تواند بسیار سودآور باشد چه از لحاظ فردی و چه از لحاظ اقتصادی به این دلیل که شما ۱۰۰ درصد از دارائی خود را حفظ کرده اید.
این ده نکته می تواند به شما کمک کند تا راه خود را به سمت موفقیت هموار کنید:
۱.کاملا درباره ی بازار و رقابتی که در آن هستید تحقیق کنید
قبل از اینکه دست به انجام کاری بزنید٬ باید مطمئن شوید که فرصت تجاری بادوامی دارید. آیا محصول یا خدمات پیشنهادی شما هم اکنون در بازار موجود است؟ در صورت وجود رقابت٬ چطور مشتری می تواند بین شما و رقبایتان تفاوت قائل شود؟ چه چیزی شما را بهتر نشان می دهد؟ نکته ی فروش منحصر به فرد شما چیست؟
برخی از نرم افزارهای موفق به عنوان شرکت های خدماتی٬ محصولات خود را حتی قبل از تولید پیش فروش کرده اند تا کاملا مطمئن شوند که بازاری برای آنها وجود دارد.
اگر چه این راه عرف نیست٬ اما این مثال اشاره بر کارافرینانی دارد که بیش از ۱۰۰ درصد مثبت بوده و قبل از انجام هر کاری به موفقیت رسیده اند.
۲.مدل تجاری ای بسازید که درآمد سریعی به شما بدهد
اگر در حال راه اندازی هستید٬ باید به سرعت اطمینان حاصل کنید که مدل تجاری شما درآمد زا است. اگر نیست٬ شما آب در هاون ریخته اید! گردش وجوه ثابت الزامی است. اگر به دنبال راه اندازی موفق هستید٬ درمی یابید که تمام کارافرینان موفق به سرعت درآمد زایی کرده اند.
۳.روابط عمومی خود را از همان ابتدا به دست گیرید
در ابتدا٬ راه اندازی می تواند عمدتا تحت تاثیر تبلیغات رسانه ای باشد اما روزنامه نگاران و ویراستاران جزوه ی خبری را همواره از شرکت های روابط عمومی دریافت می کنند. آنها نمی خواهند با نماینده ی روابط عمومی صحبت کنند. آنها می خواهند با شما صحبت کنند و بیشتر علاقمند هستند که با رئیس صحبت کنند تا با مسئول روابط عمومی شرکت چون همانقدر که مشتاقتند از راه اندازی حقیقی شما بدانند٬ می خواهند داستان شما را نیز از زبان خودتان بشنوند.
راه هایی برای راه اندازی و گرفتن نمره از رسانه ها وجود دارد پس آستین هایتان را بالا بزنید و دست به کار شوید!
۴.راه هایی برای مشتریان اولیه خود و رابط های اولیه پیدا کنید تا حرف هایی درمورد شما به گوش برسد.
مردم عاشق راه اندازی و تکنولوژی هستند. آنها دوست دارند که از طریق رسانه های اجتماعی به دنیا نشان دهند که باحال٬ همه فن حریف و به روز هستند. راه هایی را برای مشتریان اولیه ی خود پیدا کنید که به شما در راه اندازی کار تان در مقابل چشمان مخاطبین اجتماعی کمک کنند.
به آنجا اجازه دهید که با اشتراک وبسایت شما در رسانه اجتماعی کوپون تخفیف بگیرند یا هشتگ برندتان را بسازید و به طور رندوم برندگانی را انتخاب کرده و به آنها جایزه بدهید. شما حتی می توانند تصاویر کارکنان خود را با استفاده از محصولتان با هشتگ مورد نظر بر روی صفحات رسانه اجتماعی شرکت به اشتراک بگذارید. با جذب ضمیر افراد می توانید برند خود را سریع محبوب کنید.
۵.از اینکه وبسیات شما با شما رشد کند نترسید
این اتفاق همیشه رخ می دهد: راه اندازی با وبسایت شخصی سازی شده همراه است و زمانی که تمام ویژگی ها ساخته شدند٬ هیچ پول بازاریابی باقی نمی ماند. افراد آخرین اندوخته ی پول خود را بر روی یک وبسایت عالی خرج می کنند اما راهی برای تبلیغ آن ندارند. آنوقت به آمار ۸۰ درصد تجارت هایی که ظرف مدت ۱۸ ماه شکست خورده اند خواهند پیوست.
اگر با بودجه ی اندکی کار می کنید٬ می توانید از وبسایت از قبل طراحی شده استفاده کنید تا کار خود را شروع کرده و مقدار قابل توجهی از بودجه ی خود را به بهبود و رشد تجارت خود اختصاص دهید. زمانی که جریان وجوه شما مثبت اشد و مدل تجاری ثابت شده ای را بدست آوردید٬ آنوقت به بازسازی وبسایتتان بپردازید.
۶.برندهای خلاقانه و مسابقه های بازاریابی را راه اندازی کنید
حتما نباید که جیب پر پولی داشته باشید تا برند خود را در معرض نمایش قرار دهید. شما تنها به یک رویکرد خلاق نیاز دارید. نمونه عالی این موضوع ویدئو نیوکسل براون در سال ۲۰۱۴ در مورد تبلیغ Super Bowl با آنا کنریک بود. شرکت هزینه گزافی بابت زمان مناسب پخش تبلیغ این کالا نکرد اما ویدئویی منتشر کرد از اینکه چطور تبلیغ را انجام داده است. ویدئو به سرعت در رسانه های اجتماعی پخش شد و بیشتر از تبلیغ عادی مورد توجه عموم قرار گرفت.
۷.حساب یک ریال خرج شده خود را داشته باشید!
داشتن حساب تمام پول هایی که خرج تجارت خود کرده اید ضروری است. زمانی که تجارتی را آغاز می کنید٬ پول به سرعت خرج می شود. حسابداری بی دقت می تواند برای شما گران تمام شود. از نرم افزار حسابداری مثل QuickBooks یا ابزارهای مجانی مثل Mint استفاده کنید که گزارش خرج هایتان را نشان می دهد و نرخ مصرف نقدینگی شما را می سنجد. روزانه بر حساب خود نظارت داشته باشید. هیچ بهانه ای بر حسابداری تنبلانه وارد نیست!
۸.تا جایی که ممکن است مخارج شخصی اضافی را حذف کنید
زمانی که کاری را راه اندازی می کنید٬ درامد خوبی در ابتدا عایدتان نمی شود بنابراین باید برای مخارج فردی و غیر ضروری آماده باشید یا کلا آنها را حذف کنید.
وسایل نقلیه عمومی را جایگزین خرج های هنگفت ماشین کنید. یک یا دو هم اتاقی بگیرید تا هزینه های زندگی کاهش پیدا کند و قهوه تان را خود دم کنید به جای اینکه برای یک فنجان قهوه در کافی شاب ۴ دلار هزینه کنید. به صورت حساب های ماه های اخیر خود نگاه بیندارید تا بتوانید جاهایی را که کم آورده اید را پوشش دهید و مخارج را کاهش دهید.
۹.تا جایی که می توانید در ابتدا کارها را خود انجام دهید
تفاوت بزرگی بین مشاغلی هست که شما نمی توانید انجام دهید یا نمی خواهید انجام دهید. اگر برای کاری نیاز به دانش فنی دارید که آن را بلد نیستید٬ پس شخصی را برای مسئول این کار قرار دهید اما اگر کاری هست که شما توانایی انجام آن را دارید اما حس آن را ندارید٬ در واقع دارید هزینه اضافی می تراشید. هر کاری را که خودتان می توانید انجام دهید٬ بدست بگیرید تا تجارت شما به موفقیت برسد. این کارها از تماس تلفنی برای فروش گرفته تا خالی کردن زباله ها!
۱۰.ثابت قدم باشید و تسلیم نشوید
هنگامی که به تازگی کاری را راه اندازی می کنید٬ موانع زیادی بر سر راه شماست که باید آنها را پشت سر بگذارید. فروشندگان و تهیه کنندگان همیشه مشتاق به کار با شرکت هایی که برند جدیدی تولید کرده اند نیستند و جلب اعتماد مشتری می تواند یک چالش باشد اما لازم است که پایداری نشان دهید. به ملاقات با شرکت ها بروید و بی وقفه تماس تلفنی با جاهای مختلف برقرار کنید تا بتوانید ارتباط برقرار کنید. رد شدن را جدی نگیرید چون اتفاق می افتد.
راه اندازی یک تجارت کار آسانی نیست. بسیار چالش برانگیز است اما غیر ممکن نیست.